
Maseczki ochronne – chroń siebie i innych
Zmiany jakie zaszły w naszym życiu przez pandemię, która rozpoczęła się w 2020 roku z powodu rozprzestrzeniania się nowego, niebezpiecznego wirusa COVID-19, doprowadziły do tego, że maseczki ochronne stały się powszedniością dla każdego Polaka. I o ile jeszcze w marcu 2020 roku desperacko ich poszukiwaliśmy, ponieważ brak było tego towaru na rynku, teraz nie ma żadnych problemów ze znalezieniem maseczki ochronnej.
Maseczki ochronne – czy nas ochraniają przed chorobą?
Podejście do maseczek ochronnych zmieniało się kilka razy na przestrzeni pierwszych miesięcy pandemii. Teraz jednakże ma już wątpliwości – stosowanie maseczek na twarz zdecydowanie ogranicza rozprzestrzenianie się wirusa i jego transfer na kolejne osoby. Nawet proste maseczki zatrzymują cząsteczki wody obecne w wydychanym powietrzu, wraz z którymi przenosi się wirus. Oczywiście, jeśli nie są to specjalistyczne maseczki, nie można powiedzieć, że mają one 100% skuteczność. Zresztą żaden środek ochrony osobistej takiej pewności nie daje. Niemniej jednak dla przeciętnego obywatela, który na co dzień nie ma długotrwałego kontaktu z chorymi na COVID-19 np. z powodu wykonywanego zawodu, używanie maseczki ochronnej połączone z zachowaniem zalecanego dystansu społecznego i regularnym myciem rąk, bywa wystarczającym środkiem zapobiegawczym, aby chronić się przed zakażeniem.
Maseczki ochronne – nauczyliśmy się z nimi żyć
Można powiedzieć, że po miesiącach funkcjonowania w nowej „normalności”, ubieranie maseczki ochronnej stopniowo staje się już odruchem przy każdym wyjściu z domu. Przywykliśmy już też do mijania zasłoniętych twarzy w marketach i na ulicach. Z powodu anonimowości jaką narzucają maski na twarz, wiele osób kupując je wybierają te, które mogą coś zakomunikować, albo które swoim wzorem lub barwą mówią coś więcej o ich właścicielu. Na ulicach można zatem spotkać przechodniów z maseczkami ochronnymi w jaskrawych kolorach, fantazyjnych, kwiecistych i abstrakcyjnych wzorach, reprintach klatek z filmów lub z reprodukcjami słynnych obrazów, z domalowanymi uśmiechami, śmiesznymi hasłami, popularnymi hashtagami, czy zwykłym przyjaznym napisem “Dzień dobry!”.